torsdag 7 maj 2009

Hemmet är som himlen, del2

Vad jag kom på att jag ville studera för att lära mig mer om mitt hem som en helig plats, var templet. Jag har helt enkelt läst om templet i skrifterna och funderat på hur jag kan applicera det som står på mitt hem.

En av de händelser som kom till mig, är när Kristus rensar templet ett par dagar före sin död.

"De kom till Jerusalem, och Jesus gick in på tempelplatsen och började driva ut dem som sålde och köpte. Han slog omkull borden för dem som växlade pengar och stolarna för dem som sålde duvor, och han tillät inte att man bar på något över tempelplatsen. Han undervisade dem och sade: Är det inte skrivet: Mitt hus skall kallas ett bönens hus för alla folk? Men ni har gjort det till ett rövarnäste." (Mark 11:15-17)

"Sedan gick Jesus in på tempelplatsen och började driva ut dem som sålde där. Han sade till dem: Det står skrivet: Mitt hus skall vara ett bönens hus. Men ni har gjort det till ett rövarnäste." (Lukas 19:45-46)

Är våra hem ett bönens hus? Eller är de ibland ett rövarnäste? Jag menar inte att vi säljer och köper eller växlar pengar. Men gör vi sådant hemma som gör att Guds Ande inte kan trivas där, och att det därför behöver "rensas"?

Visst behöver vi rensa ut och städa våra hem för att både vi och Anden ska trivas där, hålla snyggt och ordning, men hur ofta rensar vi ut hemma andligt? Omvärderar vilka teveprogram vi ser på, på vad sätt vi talar, hur vi fördelar vår tid? Om Kristus besöke oss, skulle han tycka att vårt hem behövde rensas? Håller vi det heligt, som är heligt?

Här kan jag citera John Bytheway, orkar ni det? Det blir lite långt kanske. Jag kör i vind. =)

"Imagine pulling a TV or VCR into the chapel and showing a tape of the sitcom Friends. Imagine how we would grimace at the sexual innuendos. Imagine how we would wince at the Lord's name being taken in vain. We would consider it terribly inappropriate to watch a show like that in the chapel. But the definition we just read from the Bible Dictionary states the the home is a more sacred place than the stake centre (...). In fact, the only place that can compare to the sacredness of the home is the temple. I don't even want to think about viewing a sitcome like Friends in the temple. The idea alone makes my skin crawl." (When times are tough, s. 68-69)

Jag säger inte att vi måste sluta se på Vänner. Jag säger bara att jag tror att jag behöver göra en vårstädning av mitt hem, både andligt och timligt, så att säga. Jag tror det finns mer att lära av Jesu exempel än vi först trodde. Templet rensades - våra hem kan behöva samma behandling för att komma på rätt kurs igen. Ett bönens hus innebär inte bara ett hus där man ber, som jag ser det, utan även ett hus där böner kan besvaras. Och hur ska Gud kunna svara på våra böner om vi är på en plats där vi inte kan vara mottagliga?

Ps. Vill bara säga att man får skratta hemma, massor. Så ingen tror att allt det här handlar om att vara allvarlig jämt. =)

2 kommentarer:

Villeosagamamman sa...

Det här inlägget tyckte jag väldigt mycket om. Ska fundera på det.

Hoppas det kommer ett "Hemmet blir som himlen del 3" :)

Hanna sa...

Det gör det. =)