måndag 4 maj 2009

Shadowlands

För er som inte redan vet det så är Shadowlands - filmen om CS Lewis liv - min favoritfilm. Jag kan hela filmen utantill, men så kallas jag också för the Queen of Quotes (iaf av min bästa vän).

Det finns mycket citerbart, men här kommer min favorit ur filmen. Kontext: Den Lewis älskar är sjuk och börjar bli bättre.

Friend: I know how hard you have been praying. And now, God is answering your prayer.

Lewis: That is not why I pray. I pray because I can’t help myself. I pray because I am helpless, I pray… because the need flows out of me all the time, waking and sleeping. It doesn’t change God, it changes me.

Så ofta är våra liv sådana. Vi tror att vi ber för att få det vi vill ha, vi tror att vi ber för att Gud ska se vår desperation och göra oss till viljes. I själva verket ber vi för att förändras, förädlas till den som Gud vill att vi ska bli. Vi ber för att vi tror.

Inga kommentarer: