torsdag 13 maj 2010

Konsekvensen av Guds kärlek

Jag hade en andlig upplevelse idag som jag vill dela med er.
Som barn var min favoritprimärsång Närhelst jag hör fåglars jublande sång. Den handlar om allt Gud har skapat åt oss och att vi är en del av hans skapelse. Den handlar om hans kärlek till oss och vår tacksamhet till honom för allt vi fått av honom - inte bara vackra blommor utan även vårt liv, vår kropp. Jag älskar fortfarande att sjunga den sången.

Idag lyssnade vi på en skiva med en grupp som heter Insideout som sjunger primärsånger på nya sätt. Det är en duktig acapellagrupp från Utah. Jag bakade bröd och barnen lekte runt mig. Jag var lycklig. Så kommer Närhelst jag hör fåglar, och trots att skivan är på engelska så sjunger jag med på svenska.

Så händer något. Efter andra versen kommer en till vers!! Alla ni som varit på mission i England och redan visste detta - bra för er - men jag hade aldrig aldrig hört den förut. Jag var helt chockad, finns det en vers till?? Kanske har gruppen skrivit den som ett tillägg, hursomhelst är den fantastisk. Denna sista vers binder ihop alltihop och ger den sista pusselbiten till budskapet.

Eftersom Gud älskar oss och har skänkt oss jorden och våra liv, så ska vi älska honom tillbaka. Guds kärlek till oss ska hjälpa oss att älska, och därmed följa, honom. Texten bragte tårar i mina ögon och den Helige Anden lägrade mitt hjärta och mitt hem. Tacksamhet räcker inte som konsekvens när vi skådar Guds skapelse, vi måste även välja att leva som han bjuder.

Här är tredje versen på engelska, sjung gärna de första två i huvdet först...

I'll give Him my life, in every deed
reflect His trust in me
I'll give Him my mind, in thought and word
be honest and faithful and free
I'll give Him my heart, by sharing His love
and serving gratefully
I'll try to become who He wants me to be
for I know Heavenly Father loves me.

Ni som känner mig kan få sången på mp3, om ni liksom jag vill lyssna och begrunda. Han gav oss vårt liv - detta är vad vi kan ge tillbaka. Jag tycker särskilt om frasen "reflect His trust in me." Han gav oss vår fria vilja och hoppas och litar på att vi ska använda den rätt.

2 kommentarer:

Louise sa...

åh va fint och starkt. Jag sjöng/kraxade alla tre och kände som du. Har alltid varit en av mina favoritsånger men den tredje versen ger helt klart en extra dimension. tack för att du delade med dig!

Louise sa...

förresten, underbar blogg!